Voorwaarden
A. ALGEMENE VOORWAARDEN
1. Toepasselijkheid
Elk bezoek aan de website van UNILIN BV is onderworpen aan haar algemene voorwaarden, inclusief de huidige bijzondere bepalingen.
Het bezoeken van de website my.unilin.com houdt automatisch in dat u de onderstaande gebruiksvoorwaarden aanvaardt. Indien u deze gebruiksvoorwaarden niet aanvaardt, dient u de website te verlaten. Deze voorwaarden beheersen enkel en alleen het gebruik van deze website en zijn geenszins van toepassing op de verkoop en levering van goederen door UNILIN BV aan de gebruiker. Indien u deze voorwaarden schendt of de website gebruikt voor ongeoorloofde of onwettige doeleinden, kan UNILIN BV u de toegang tot deze website ontzeggen zonder voorafgaande verwittiging. UNILIN BV kan deze voorwaarden op elk moment wijzigen. U heeft daarom als gebruiker de plicht om bij elk bezoek aan de site deze voorwaarden na te lezen. U kunt deze steeds terugvinden op de startpagina. Indien ten aanzien van bepaalde, bij deze voorwaarden geregelde onderwerpen, afwijkingen zijn overeengekomen, blijven de onderhavige voorwaarden voor het overige van kracht. Overeengekomen afwijkingen gelden nooit voor meer dan een opdracht, tenzij telkenmale schriftelijk bevestigd.
2. Werking
De website "my.unilin.com" biedt u de mogelijkheid om on-line producten van UNILIN BV op te zoeken en te groeperen met het oog op een bestelling. U kunt, aan de hand van een gedetailleerde cataloog, de gewenste producten selecteren en deze in uw winkelwagen laden. U kunt eveneens een standaardpakket samenstellen. Op die manier kunt u zich veel tijd en moeite besparen, vermits u, bij uw volgende bestelling, kan volstaan met het terug oproepen van deze standaardbestelling. Met een zoekopdracht vindt u snel wat u nodig hebt. Verder kan u op eenvoudige wijze de bij het product horende accessoires consulteren. Het systeem zal u verder helpen om de bestelling te optimaliseren. Aan de hand van statistieken kunt u bovendien nagaan wat u besteld hebt en wanneer u welke bestelling verzonden heeft en welke niet. Zo verkrijgt u een handig overzicht.
3. Geen aanbod van goederen
De terbeschikkingstelling van gegevens door UNILIN BV via deze website kan door de gebruiker op geen enkele wijze worden aanzien als een aanbod, dat van UNILIN BV zou uitgaan, tot verkoop van goederen. Een overeenkomst betreffende de verkoop van goederen door UNILIN BV komt slechts tot stand door de verzending aan de koper van een schriftelijke orderbevestiging, opgesteld door UNILIN BV op het daartoe door haar gehanteerde en aan de koper meegedeelde orderbevestigingsformulier, waarvan de inhoud voor beide partijen bindend de aard en omvang van hun wederzijdse uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen vastlegt, onverminderd de toepasselijkheid van deze voorwaarden.
4. Registratieverplichting
nauwkeurige informatieIn het kader van het gebruik van de diensten op deze site, gaat u uitdrukkelijk akkoord om correcte, nauwkeurige, actuele en volledige informatie over uzelf te verstrekken en om deze informatie bij eventuele wijzigingen onmiddellijk mede te delen aan UNILIN BV en te actualiseren.
schorsingUNILIN BV behoudt zich het recht voor om, wanneer zij redelijke vermoedens heeft dat de verstrekte informatie onjuist, onvolledig of voorbijgestreefd is, de registratie en/of de gevraagde dienst te schorsen of te weigeren.
5. Paswoord en veiligheid
toegangscode en wachtwoordIn het kader van de registratieprocedure zal u een toegangscode en een bijhorend wachtwoord ontvangen. U verbindt er zich toe het geheim en vertrouwelijk karakter van uw toegangscode en paswoord te bewaren, zodat enkel de personen, waarvan u de naam vooraf aan UNILIN BV heeft meegedeeld, kennis hebben van dit paswoord. Ieder gebruik van deze identificatie-elementen gebeurt op uw eigen volledige verantwoordelijkheid. U bent verantwoordelijk voor het zorgvuldig verlaten van uw account op het einde van elk bezoek.
meldingsplichtIn geval van verlies of diefstal of frauduleus gebruik van een van deze elementen, of wanneer u reden hebt om aan te nemen dat uw toegangscode en/of paswoord op oneigenlijke wijze of door niet-toegelaten personen wordt gebruikt, zal u UNILIN BV onmiddellijk verwittigen, waarbij deze kennisgeving moet bevestigd worden per aangetekende brief.
verval wachtwoordUw paswoord vervalt bij niet-gebruik van de diensten van de website voor het bestellen van goederen van UNILIN BV gedurende zes maanden. UNILIN BV kan desgevallend een nieuwe registratie noodzakelijk achten.
ongeoorloofde praktijkenHet is verboden de diensten van UNILIN BV te gebruiken voor ongeoorloofde, politieke of discriminerende doeleinden.
- u bent er toe gehouden de geldende wetgeving na te leven wanneer u gegevens verzendt via de website van UNILIN BV. Verboden gegevens zijn in het bijzonder, maar niet uitsluitend, ongeoorloofde, onjuiste, obscene, lasterlijke informatie, die indruisen tegen de openbare orde en/of de goede zeden, die de persoonlijke levenssfeer van de gebruikers schaden of die aanzetten tot rassen- en vreemdelingenhaat;
- u verbindt er zich toe geen ongevraagde berichten te verzenden of te posten;
- u onthoudt zich ervan computerkraken te plegen of aan 'hacking' te doen ten opzichte van de website van UNILIN BV of ieder ander systeem dat rechtstreeks of onrechtstreeks op of via het Internet te bereiken is.
- verder zijn de bepalingen van de wet van 28 november 2000 op de informatiecriminaliteit van toepassing.
- dat illegaal toegang verkregen wordt tot de gegevens van aangesloten netwerken;
- dat de goede werking van UNILIN BV of haar website geschaad wordt of het gebruik of de capaciteit van de verrichtingen voor de andere gebruikers in gevaar gebracht worden;
- dat de integriteit van computergegevens geschaad of teniet gedaan wordt.
In geval van ongeoorloofd gebruik van deze website kan UNILIN BV u de toegang tot de website ontzeggen zonder voorafgaande verwittiging. UNILIN BV kan niet aansprakelijk gesteld worden voor de inbreuken die gepleegd worden door derden of door de gebruiker via haar diensten. UNILIN BV nodigt haar gebruikers uit iedere ongeoorloofde inhoud te signaleren die beschikbaar zou zijn via haar diensten, opdat UNILIN BV de noodzakelijke en gepaste maatregelen kan treffen om deze informatie te wissen of ontoegankelijk te maken.
gebruik van 'cookies'UNILIN BV kan gebruik maken van 'cookies', kleine stukjes informatie die op de harde schijf van de gebruiker worden weggeschreven om het gebruik van de website te vergemakkelijken. Zo kunnen 'cookies' gebruikt worden om een taalkeuze vast te stellen. Het gebruik van 'cookies' wordt algemeen aanvaard door gebruikers. Indien u verkiest geen 'cookies' te aanvaarden, kan u deze uitschakelen in de instellingen van uw browser.
6. Aansprakelijkheidsbeperking eigen risico
Het gebruik van de diensten van UNILIN BV gebeurt volledig op eigen risico van de gebruiker. UNILIN BV geeft geen enkele waarborg, duidelijk of impliciet, in verband met het functioneren van de site, de informatie, de inhoud, de materialen, of de producten, met inbegrip van de prijzen, die in deze site worden voorgesteld.
geen waarborg tegen storingen, onderbrekingen, fouten, ...Ondanks de zorg die UNILIN BV besteedt aan de opmaak en het gebruik van deze website, kunnen de gegevens technische of inhoudelijke onjuistheden of tikfouten bevatten of kan het gebruik van de website tijdelijk gestoord of opgeschort worden. Deze site wordt door UNILIN BV ter beschikking gesteld op een "as is" en "as available" basis. UNILIN BV garandeert dan ook niet de juistheid, volledigheid of geschiktheid van de informatie voor welk gebruik dan ook, evenmin als de permanente beschikbaarheid van de website. De gebruiker heeft steeds de mogelijkheid om via conventionele kanalen zoals telefax, telefoon, brief, ... de nodige informatie door te geven of te communiceren met UNILIN BV. De informatie vermeld op de website kan voorbijgestreefd zijn. UNILIN BV is niet verplicht om deze informatie op elk ogenblik up-to-date te houden. Storingen, onderbrekingen of fouten in de elektronische toelevering van via de websites gevraagde diensten geven in geen geval recht op enige financiële compensatie. UNILIN BV behoudt zich het recht voor om op elk ogenblik en zonder voorafgaandelijke kennisgeving de opbouw, de inhoud van haar diensten en/of website te optimaliseren, aan te passen, aan te vullen of te wijzigen. Elk tijdelijk oponthoud of opschorting van activiteiten hierdoor kan geen aanleiding geven tot enige schadevergoeding, rechtstreeks of onrechtstreeks. UNILIN BV kan niet waarborgen dat de voor u beschikbare versie steeds de meest recente versie is. UNILIN BV is niet verantwoordelijk voor welke beslissing of handeling dan ook die door de gebruiker zou zijn genomen op basis van de verstrekte informatie of gegevens. Noch is ze verantwoordelijk voor fouten of vergissingen. Ze is evenmin verantwoordelijk ten aanzien van gebruikers of derden voor mogelijk geleden directe, indirecte, incidentele schade, winstderving, verlies van opportuniteit of voor eender welke schade veroorzaakt door haar nalatigheid of vergetelheid in het verschaffen, compileren, monteren, schrijven, interpreteren, melden en verspreiden van info of data door middel van deze dienst, en dit zelfs indien UNILIN BV gewaarschuwd werd voor zulke schade. Indien de wetgeving, van toepassing in sommige landen, deze conventionele beperking van aansprakelijkheid niet zou aanvaarden, dan zal de aansprakelijkheid van UNILIN BV niettemin beperkt worden tot het meest strikte minimum, dat wettelijk toegelaten is.
geen waarborg tegen virussen en andere schadeUNILIN BV is niet verantwoordelijk voor schade en virussen die desgevallend uw computerinstallatie zouden aantasten ten gevolge van het gebruik van deze website. Anderzijds verbindt u zich er toe de grootste zorgvuldigheid aan de dag te leggen, teneinde te vermijden dat deze website zou aangetast worden door een virus of andere schadelijke elementen, van welke aard ook.
hyperlinksDeze site kan links bevatten naar websites die beheerd worden door derden. UNILIN BV controleert deze websites en de informatie die zich erop bevindt niet. Zij kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de inhoud of de kwaliteit van deze websites. Een link houdt niet noodzakelijk in dat UNILIN BV op de een of andere manier samenwerkt of dat UNILIN BV de informatie op deze websites goedgekeurd heeft.
7. Downloaden van gegevens
UNILIN BV geeft u de toelating om bepaalde gegevens te downloaden en af te drukken, onder de volgende cumulatieve voorwaarden:
- U mag enkel die gegevens downloaden en/of afdrukken waarvoor UNILIN BV u de expliciete toelating voor geeft;
- de gegevens mogen op geen enkele manier gewijzigd of aangepast worden;
- u mag op geen enkele wijze de aanduidingen van intellectuele eigendomsrechten van UNILIN BV (zoals daar zijn registratietekens van merken of van octrooien) wijzigen of weglaten;
- UNILIN BV heeft op elk ogenblik het recht om u de mogelijkheid te ontzeggen om gegevens te downloaden of af te drukken, zonder opgave van redenen;
- u krijgt enkel een tijdelijk gebruiksrecht, zonder dat dit recht kan worden aanzien als enige vorm van overdracht van rechten.
8. Intellectuele eigendomsrechten
auteursrechtenDe gebruiker erkent uitdrukkelijk dat de verstrekte informatie en gegevens eigendom zijn en blijven van UNILIN BV. Deze website, alsmede de teksten, logo's, afbeeldingen en andere items, evenals de selectie en de vormgeving ervan, worden door het auteursrecht beschermd. Elke kopie, aanpassing, wijziging of andere vorm van gebruik of exploitatie van geheel of een gedeelte van deze site, onder om het even welke vorm en met om het even welke middelen, is volstrekt verboden behoudens mits voorafgaande schriftelijke toelating van UNILIN BV. Het is evenzeer verboden om deze informatie elektronisch op te slaan of te gebruiken voor onwettige doeleinden.
merkenDe benamingen, logo's en andere merken die gebruikt worden in deze site, zijn merken en/of handelsnamen die wettelijk beschermd zijn. Uw toelating om gebruik te maken van deze website houdt geen toelating in om gebruik te maken van de daarop vermelde merken of namen. Elk gebruik daarvan of van gelijkaardige merken of namen is volstrekt verboden, behoudens mits voorafgaande schriftelijke toestemming van de rechtmatige eigenaar. In geval van inbreuk op deze rechten heeft UNILIN BV het recht om alle passend geachte strafrechtelijke en burgerrechtelijke procedures in te stellen.
9. Privacyregeling
inzamelen van informatieUNILIN BV verzamelt persoonlijke informatie in het kader van de registratie op de website. Deze informatie wordt bewaard om de goede werking van haar diensten te kunnen garanderen en om deze desgevallend via analyse te kunnen optimaliseren en beter af te stemmen op de noden van elke klant. De verstrekte informatie kan gebruikt worden door UNILIN BV voor diverse marktdoeleinden. Indien u niet wenst dat de gevraagde informatie op de hierboven beschreven wijzen wordt gebruikt, kan u dit weigeren (door de voorziene aanduiding uitdrukkelijk aan te brengen tijdens de registratieprocedure).
recht op inzage en correctieElke klant, die zijn identiteit bewijst, is gerechtigd om toegang te krijgen tot zijn persoonsgegevens en om verbeteringen hieraan aan te brengen, mits voorafgaandelijk gedagtekend en ondertekend schriftelijk verzoek.
wijziging en kennisgeving van deze regelingUNILIN BV behoudt zich het recht voor om de bepalingen van de huidige privacyregeling ten allen tijde aan te passen, mits kennisgeving aan de klant via website of e-mail.
10. Toepasselijk recht en bevoegde jurisdictie
toepasselijk rechtDeze website wordt beheerd vanuit de zetel van UNILIN BV te WIELSBEKE (BELGIE). Deze voorwaarden worden derhalve beheerst door Belgisch recht.
bevoegde jurisdictieIeder geschil dat voortvloeit uit of verband houdt met het gebruik van deze website of van de gelinkte websites, valt onder de uitsluitende bevoegdheid van de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Kortrijk. UNILIN BV behoudt zich evenwel het recht voor om zich tot de krachtens artikel 624 Ger. Wb. bevoegde rechtbank te wenden, indien zij dit wenst. Door gebruik te maken van deze website onderwerpt de gebruiker zich voor bovengenoemde gevallen aan de rechtsmacht van deze rechter, waarbij hij afziet van enig bezwaar met betrekking tot de rechtsmacht of plaats van berechting.
Ongeldige bepalingIndien eender welke bepaling van deze voorwaarden ongeldig of niet-toepasselijk wordt verklaard, zal deze ongeldige of nietige bepaling geacht worden te zijn vervangen door een geldige en toepasselijke bepaling, waarvan de inhoud de oorspronkelijke bepaling zo dicht mogelijk benadert. Alle andere bepalingen blijven gelden.
Enige overeenkomstDeze overeenkomst bevat de enige en volledige overeenkomst tussen UNILIN BV en de gebruiker met betrekking tot het gebruik van de website. Zij annuleert en vervangt alle vroegere ontwerpen en voorstellen, zowel mondelinge als schriftelijke of elektronische, betreffende deze website.
VERKOOPSVOORWAARDEN UNILIN BV (“de leverancier”) – versie januari 2023
1. Behoudens andersluidend schriftelijk akkoord tussen partijen zijn deze algemene voorwaarden van toepassing op elk aanbod, elke offerte en elke orderbevestiging uitgaande van de leverancier en op elke overeenkomst tussen de klant en de leverancier. De leverancier kan discretionair beslissen om een order van de klant al dan niet te aanvaarden. Alleen een uitdrukkelijke en schriftelijke orderbevestiging van de leverancier doet een overeenkomst ontstaan tussen partijen en de klant heeft bij gebreke aan een dergelijke uitdrukkelijke en schriftelijke orderbevestiging geen enkel recht op levering van de betreffende producten.
2. Door het aanvaarden van de orderbevestiging, hetzij door een uitdrukkelijke schriftelijke bevestiging, hetzij impliciet door gebrek aan protest van de klant binnen de drie dagen na ontvangst van de orderbevestiging, verklaart de klant zich akkoord met de inhoud en de toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden en de taal waarin deze zijn opgesteld, erkent hij ervan kennis te hebben genomen en verzaakt hij uitdrukkelijk aan de toepassing van zijn eigen algemene voorwaarden. Afwijkende bedingen of voorwaarden gelden slechts t.a.v. de leverancier indien door de leverancier uitdrukkelijk en schriftelijk aanvaard. Indien de klant naast de Engelse versie van de algemene voorwaarden ook een versie in een andere taal ontving, zal bij geschillen over de interpretatie de Engelstalige tekst als authentieke tekst gelden en voorrang genieten.
3. De leverancier kan de huidige algemene voorwaarden ten allen tijde wijzigen en dergelijke gewijzigde voorwaarden zullen van toepassing worden dertig (30) kalenderdagen na de melding van deze nieuwe versie aan de klant. Het niet uitoefenen van een recht door de leverancier zal in geen geval kunnen beschouwd worden als een afstand van enig recht, aangezien een dergelijke afstand schriftelijk en uitdrukkelijk moet bevestigd worden.
4. De annulering van een bevestigde bestelling is slechts mogelijk mits uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de leverancier. In geval van annulering heeft de leverancier steeds van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling recht op een forfaitaire schadevergoeding ten belope van 25 % van de prijs van het order, onverminderd het recht van de leverancier om een hogere schadevergoeding te vorderen indien de werkelijk geleden schade hoger is. Indien het order al geproduceerd werd en/of het op maat van de klant geproduceerde goederen betreft, zal de leverancier recht hebben op een forfaitaire schadevergoeding van 70 % van de prijs van het order, onverminderd het recht van de leverancier om een hogere schadevergoeding te vorderen indien de werkelijk geleden schade hoger is.
5. De levering gebeurt conform de toepasselijke Incoterm zoals vermeld in de orderbevestiging (conform de laatste versie van de Incoterms zoals vastgesteld door de ICC) en desgevallend door de leverancier op een afleveradres of op locatie. Bij gebreke van de vermelding van een Incoterm in de orderbevestiging, gebeurt de levering Ex Works. Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat de locatie van levering zich in goede omstandigheden bevindt en geschikt is als plaats voor de levering. Indien een verantwoordelijke van de klant niet aanwezig is op het afgesproken leveringsadres en/of tijdstip, of de levering onmogelijk is, heeft de leverancier het recht om de leverings- en opslagkosten voor die goederen aan de klant aan te rekenen, onverminderd het recht van de leverancier om een hogere schadevergoeding te vorderen indien de werkelijk geleden schade hoger is. Leveringen van de goederen in verschillende delen en toleranties tot 10 % op bestelde volumes zijn mogelijk en kunnen geen aanleiding geven tot klachten. De meegedeelde leveringstermijnen, zelfs in een orderbevestiging, zijn steeds indicatief en te goeder trouw gegeven, maar zijn niet bindend. Eventuele laattijdige levering geeft de klant geen recht op enige schadevergoeding of annulering van het order.
6. Het risico op verlies en beschadiging van de goederen gaat over op de klant conform de Incoterm zoals vermeld in de orderbevestiging, of de Incoterm die conform artikel 5 van deze algemene voorwaarden van toepassing is.
De geleverde goederen blijven eigendom van de leverancier tot de volledige betaling door de klant van de verschuldigde bedragen, uit welke hoofde ook. Zolang er niet volledig betaald werd, kan de klant deze niet doorverkopen of als zekerheid aanwenden. In geval de klant de geleverde goederen niet tijdig en correct zou betalen, kan de leverancier onmiddellijk zonder rechterlijke tussenkomst en zonder verdere ingebrekestelling alle goederen terugvorderen. De klant dient deze onverwijld ter beschikking te stellen op de maatschappelijke zetel van de leverancier.
7. De klant of de persoon die in zijn naam handelt, dient de aard, de hoeveelheid en de goede staat van de goederen na te gaan bij in ontvangstname. Ieder tekort, elke niet-conformiteit ten opzichte van de bestelling of de productspecificaties of enige andere zichtbare gebreken moeten op straffe van verval van verhaal onmiddellijk gemeld worden op de leveringsdocumenten of uiterlijk schriftelijk drie (3) werkdagen na de levering.
De staat van de goederen dient nogmaals nauwkeurig gecontroleerd te worden vóór de installatie of verwerking. Indien de klant de installatie niet zelf uitvoert, zal hij deze controle opleggen aan zijn afnemers dan wel de installateur met dien verstande dat de afwezigheid van controle dan wel een gebrekkige controle door de betreffende partijen steeds aan de klant kan worden toegerekend. Het gebruik en de verwerking van de goederen door de klant houdt de aanvaarding van de goederen in. In geen geval zal de leverancier aansprakelijk zijn voor schade die ontstaat omwille van de installatie van goederen met zichtbare gebreken, kleurafwijkingen ten opzichte van de catalogi, stalen of marketingmateriaal van de leverancier, schade die te wijten is aan de handelingen van de klant of omwille van het niet nauwkeurig volgen van de instructies van de leverancier.
8. Bij gebreke aan specificatie terzake, geldt de gebruikelijke kwaliteit op de markt aanwezig. Behoudens uitdrukkelijk anders overeengekomen tussen partijen, wordt de leverancier niet geacht kennis te hebben van of rekening te houden met de specifieke toepassing die de klant van de goederen zal maken en kan de leverancier hiervoor bijgevolg niet aansprakelijk worden gesteld. Enkel de klant is aansprakelijk voor het specifieke gebruik dat hij van de gekochte goederen maakt en/of de doeleinden waarvoor hij deze goederen aanwendt.
9. De klant dient alle klachten omwille van verborgen gebreken, op straffe van verval, per aangetekend schrijven te melden binnen de drie (3) werkdagen na ontdekking ervan en in ieder geval binnen de twaalf (12) maanden na levering. Deze melding dient een gedetailleerde beschrijving van het gebrek te bevatten. Deze bepaling laat de rechten uit hoofde van de eventuele commerciële garantie (conform de toepasselijke garantievoorwaarden en enkel indien dit uitdrukkelijk was overeengekomen) onverlet. De leverancier kan hoe dan ook enkel aansprakelijk gesteld worden voor gebreken in de goederen indien de technische voorschriften, verwerkingsvoorschriften, plaatsingsinstructies en onderhoudsrichtlijnen van de leverancier correct werden nageleefd.
10. De leverancier is in geen geval aansprakelijk indien schade wordt veroorzaakt die niet alleen te wijten is aan een gebrek in het product, maar ook door een fout of nalatigheid van de klant of van een persoon voor wie de klant verantwoordelijk is.
In geval een klacht voor gebrekkige goederen tijdig en conform dit artikel aan de leverancier werd gemeld, heeft de leverancier het recht – discretionair door hem te beslissen – de goederen behept met de verborgen gebreken te vervangen dan wel de koopprijs te reduceren of het goed terug te nemen en de koopprijs terug te betalen zonder dat dit verder aanleiding kan geven tot een bijkomende vergoeding. Zonder de schriftelijke toestemming van de leverancier, kan er geen retourzending gebeuren. Deze toestemming is geen erkenning van aansprakelijkheid door de leverancier.
11. Enige klacht van welke aard ook schort de betalingsverplichtingen niet op en machtigt de klant niet om de levering te weigeren voor goederen die het voorwerp van de klacht niet uitmaken. Behoudens in geval van opzet, fraude of bedrog, is de leverancier in geen geval aansprakelijk voor en kan de leverancier niet gehouden zijn tot vergoeding ten aanzien van de klant van enige vorm van immateriële, indirecte of gevolgschade, met inbegrip van, maar niet beperkt tot, winstderving, omzetverlies, inkomstenderving, productieverlies of productiestilstand, administratie- of personeelskosten, een verhoging van de algemene kosten, gemiste kansen, verlies van cliënteel of enige vorderingen van derden (waaronder de klanten van de klant). De totale aansprakelijkheid van de leverancier per schadegeval is beperkt tot de waarde van de defecte levering, behoudens in geval van opzet, fraude of bedrog. De in dit artikel 11 opgenomen beperking en uitsluiting van aansprakelijkheid is eveneens van toepassing in geval van een zware fout in hoofde van de leverancier.
12. Opgegeven prijzen zijn steeds in euro uitgedrukt. Transportkosten, opslagkosten, verzekeringskosten enz. zijn niet inbegrepen in de prijs tenzij anders bepaald door de toepasselijke Incoterm.
13. Alle taksen, accijnzen, belastingen en/of heffingen, van welke aard dan ook, die betrekking hebben op de geleverde goederen of de levering of het transport ervan en de geleverde diensten met inbegrip van nieuwe taksen, accijnzen belastingen en/of heffingen die na de totstandkoming van de overeenkomst zouden worden ingevoerd dan wel van toepassing zouden worden, zijn integraal ten laste van de klant, behoudens andersluidend akkoord tussen partijen. De leverancier heeft het recht om alle taksen, accijnzen, belastingen en/of heffingen, door te rekenen aan de klant.
14. De bestellingen worden gefactureerd tegen de prijzen en voorwaarden zoals vermeld in de orderbevestiging, behoudens andersluidend akkoord tussen partijen. De leverancier behoudt zich uitdrukkelijk het recht voor om de overeengekomen prijs te verhogen, ook na de datum van de orderbevestiging, omwille van een prijsverhoging van één of meer elementen van de productie- dan wel logistieke keten en/of in geval van prijsverhoging van de voor de producten benodigde (grond-) stoffen, dit mits voorafgaande kennisgeving aan de klant.
15. De leverancier heeft het recht om de facturen uitsluitend elektronisch uit te vaardigen. De klant heeft het recht om de leverancier schriftelijk om een papieren factuur te verzoeken. De leverancier stelt de elektronische facturen naar keuze van de klant ter beschikking op een internetplatforum van de leverancier of verstuurt deze per e-mail aan de klant. De leverancier waarborgt de authenticiteit van de herkomst en de integriteit van de uitgevaardigde elektronische facturen, alsmede de leesbaarheid ervan. De klant aanvaardt uitdrukkelijk de bewijskracht van deze facturen.
Iedere factuur is betaalbaar op de plaats, termijn en onder de voorwaarden vermeld op de factuur. De vermelde betaaltermijn, evenals elke kortere betaaltermijn die recht zou geven op enige korting, heeft steeds de factuurdatum als referentiepunt. Ieder protest m.b.t. een factuur dient op straffe van onontvankelijkheid binnen de veertien (14) dagen na de factuurdatum toe te komen op de maatschappelijke zetel van de leverancier.
Op elk bedrag dat onbetaald blijft op de vervaldag zal van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een nalatigheidsintrest verschuldigd zijn gelijk aan de bijzondere wettelijke interestvoet zoals bepaald in de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties. Bovendien is de klant in voormeld geval onmiddellijk en zonder voorafgaande ingebrekestelling een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd uit hoofde van buitengerechtelijke invorderingskosten van tien (10) procent op het openstaande bedrag met een minimum van honderdvijfentwintig euro (125 EUR) per factuur, zelfs indien een respijttermijn werd toegekend en dit onverminderd het recht van de leverancier om een hogere schadevergoeding te vorderen indien haar werkelijk geleden schade hoger is.
Bij niet-betaling van een factuur op de vervaldag worden alle andere nog niet vervallen schuldvorderingen van de leverancier op de klant van rechtswege en zonder ingebrekestelling opeisbaar.
Wanneer de klant zijn verplichtingen niet nakomt, hierin begrepen de betaling van de goederen en diensten, behoudt de leverancier zich het recht voor om zonder rechterlijke tussenkomst en zonder voorafgaande ingebrekestelling de uitvoering/productie/levering van alle lopende bestellingen te schorsen, ofwel de overeenkomst te ontbinden zonder recht op schadevergoeding in hoofde van de klant, dit evenwel onverminderd andere rechten waarover de leverancier beschikt waaronder het recht op schadevergoeding lastens de klant.
16. Schuldvergelijking door de klant is uitdrukkelijk uitgesloten. De leverancier is gerechtigd om alle vorderingen op de klant of met de klant verbonden vennootschappen te compenseren met enige in haar hoofde openstaande schulden, van welke aard ook en ongeacht of deze schulden zeker, opeisbaar of vaststaand zijn. Huidige bepaling en deze mogelijkheid zijn eveneens geldig en tegenwerpelijk in geval van insolventie, ontbinding, gerechtelijke reorganisatie of faillissement in hoofde van de klant.
17. Indien er bij de leverancier op enig moment twijfels rijzen omtrent de kredietwaardigheid van de klant, onder meer door daden van (gerechtelijke) uitvoering tegen de klant, bij niet of laattijdige betalen van één of meerdere facturen, in geval van gerechtelijke reorganisatie en/of enige andere aanwijsbare gebeurtenissen die het vertrouwen van de leverancier in de goede uitvoering van de door de klant aangegane verbintenissen (kunnen) aantasten, behoudt de leverancier zich uitdrukkelijk het recht voor om leveringen te schorsen, voor nog uit te voeren leveringen een voorafgaande betaling te eisen van de klant en / of (andere) zekerheden of waarborgen te vragen, zelfs indien de goederen reeds geheel of gedeeltelijk werden verzonden of de diensten reeds gedeeltelijk werden uitgevoerd.
18. De leverancier heeft het recht om de overeenkomst met de klant ten allen tijde, met onmiddellijke ingang en zonder voorafgaande ingebrekestelling en zonder betaling van enige schadevergoeding door de leverancier te ontbinden in de volgende gevallen: (i) bij staking van betaling of (de aanvraag van of dagvaarding tot) een gerechtelijke reorganisatie en/of faillissement van de klant, (ii) (beslissing dan wel dagvaarding tot) ontbinding en/of vereffening in hoofde van de klant, (iii) stopzetting van (een deel van) de activiteiten van de klant; (iv) (bewarend dan wel uitvoerend) beslag op (een deel van) de vermogensbestanddelen van de klant en/of (v) indien de klant conform art. 17 weigert een voorafgaande betaling te verrichten en/of andere door de leverancier gevraagde zekerheden te stellen.
In voorkomend geval is door de klant steeds van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een forfaitaire schadevergoeding ten belope van tien (10) procent van de prijs van het order verschuldigd, onverminderd het recht van de leverancier om een hogere schadevergoeding te vorderen indien de werkelijk geleden schade hoger is.
19. Indien het door de klant aan de leverancier verschuldigde bedrag, zijnde de onbetaalde facturen en de waarde van de nog uit te voeren bestellingen, de limiet voor openstaande facturen overschrijdt die voor de klant werd bepaald door de leverancier of diens kredietverzekeraar, heeft de leverancier het recht om al haar verbintenissen ten aanzien van de klant met onmiddellijke ingang te schorsen totdat het door de klant verschuldigde bedrag opnieuw lager is dan de hiervoor bedoelde limiet.
20. De klant geeft alle huidige en toekomstige schuldvorderingen die hij ten aanzien van derden heeft in pand ten gunste van de leverancier, die zulks aanvaardt, tot waarborg van de overeenkomst(en) waaraan deze algemene voorwaarden zijn gehecht. Het maximaal bedrag ten belope waarvoor de schuldvorderingen als waarborg gelden, is gelijk aan de hoofdsom van de overeenkomst(en) waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn, te vermeerderen met de bijhorigheden zoals de interesten, de schadebedingen en de kosten van uitwinning. De inpandgeving zal slechts worden uitgevoerd ten belope van de op de dag van de kennisgeving van de uitwinning van het pand opeisbare bedragen krachtens de overeenkomst(en) waaraan deze algemene voorwaarden zijn gehecht.
21. In geval van overmacht in hoofde van de leverancier, worden de verplichtingen van de leverancier ten aanzien van de klant geschorst zolang de overmacht duurt. Onder overmacht wordt verstaan (i) de (al dan niet onvoorzienbare) omstandigheden waardoor de uitvoering van de overeenkomst geheel of gedeeltelijk, al dan niet tijdelijk, verzwaard wordt of (ii) de hierna vermelde gevallen: oorlog, terreur, terreurdreigingen, oproer, onlusten, quarantaine, algemene of gedeeltelijke werkstakingen, lock-out, brand, exploitatieongevallen, machinebreuk, gebrek aan vervoermiddelen, tekort aan materialen en / of grondstoffen, vorst, epidemieën, beslissingen of interventies van overheidswege, brandstoftekorten, energietekort, overmacht in hoofde van een leverancier of onderaannemer en fouten of vertragingen te wijten aan derden. Indien de overmachtssituatie langer dan twee (2) maanden zou duren, heeft de leverancier het recht om de overeenkomst te ontbinden zonder rechterlijke tussenkomst en zonder schadevergoeding verschuldigd te zijn. In geval van overmacht kan de leverancier naar eigen inzichten oordelen en discretionair beslissen over de toewijzing en verdeling van de beschikbare goederen aan haar klanten waarbij de klant in dergelijke situatie geen aanspraak kan maken op enige schadevergoeding vanwege de leverancier en evenmin de overeenkomst om die reden kan ontbinden.
22. Alle auteursrechten, merkenrechten, domeinnamen, octrooien en octrooiaanvragen en andere intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot de geleverde goederen en diensten rusten bij de leverancier en worden niet overgedragen of in licentie gegeven aan de klant. De klant verbindt zich ertoe geen inbreuk te plegen op de intellectuele eigendomsrechten van de leverancier noch enige andere handeling te stellen waardoor de intellectuele eigendomsrechten of de waarde daarvan op enige wijze zouden kunnen worden aangetast of negatief beïnvloed. De klant zal de leverancier onmiddellijk op de hoogte brengen indien hij kennis krijgt van een (dreigende) inbreuk op de intellectuele eigendomsrechten van de leverancier.
23. De klant draagt er zorg voor date alle van de leverancier ontvangen gegevens en informatie waarvan de klant weet of redelijkerwijs behoort te weten dat deze van vertrouwelijke aard is/zijn (hierna “Vertrouwelijke Informatie”), geheim te houden en enkel voor de doeleinden van de uitvoering van de overeenkomst te gebruiken, zolang de Vertrouwelijke Informatie het vertrouwelijk karakter blijft behouden. De klant zal de Vertrouwelijke Informatie slechts gebruiken voor het doel waarvoor deze verstrekt is. De klant erkent dat alle informatie met betrekking tot de goederen en diensten die de leverancier aan de klant overmaakt (behoudens tegenbewijs) te beschouwen is als Vertrouwelijke Informatie en bedrijfsgeheimen van de leverancier.
24. De leverancier verwerkt de persoonsgegevens die zij in de uitvoering van de overeenkomst ontvangt uitsluitend in overeenstemming met de bepalingen van haar privacy policy. De privacy policy van de leverancier is beschikbaar op de website van de leverancier: http://www.unilin.com/privacy.
25. In voorkomend geval wordt het deel van de eenheidskosten dat de leverancier draagt voor het beheer van gebruikte bouwproducten en -materialen (milieubijdrage) volledig doorberekend aan de professionele koper van het product, zonder mogelijkheid tot vermindering.
26. Indien één (volledig of gedeeltelijk) of meerdere clausules van deze algemene voorwaarden nietig of onafdwingbaar zouden zijn, dan heeft dit geen invloed op de geldigheid en afdwingbaarheid van de andere clausules of van dat deel van de desbetreffende clausule dat niet nietig of onafdwingbaar is. In een dergelijk geval zullen de partijen te goeder trouw onderhandelen om de onafdwingbare of strijdige bepaling te vervangen door een afdwingbare en rechtsgeldige bepaling die zo nauw mogelijk aansluit bij het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling.
27. Voor alle betwistingen omtrent overeenkomsten met, offertes van en bestellingen bij de leverancier zullen de rechtbanken van het arrondissement Gent, afdeling Kortrijk uitsluitend bevoegd zijn en zal het Belgische recht, met uitsluiting van het verdrag der Verenigde Naties van 11 april 1980 inzake internationale koopovereenkomsten betreffende roerende zaken en het verdrag van 14 juni 1974 inzake de verjaring bij internationale koop van roerende zaken exclusief van toepassing zijn. Onverminderd hetgeen hiervoor vermeld, kan de leverancier steeds opteren om geschillen aanhangig te maken bij de rechtbanken en hoven bevoegd voor de locatie van de maatschappelijke zetel van de klant.
28. De klant garandeert en maakt zich sterk dat noch de klant, noch gelijk welke directeur, bestuurder, vertegenwoordiger, medewerker, aangestelde of persoon verbonden met de klant eender welke anti-corruptiewetgeving, -regels of -regelgeving overtreedt of heeft overtreden die op de klant van toepassing zijn. Onverminderd het voorafgaande, zal noch de klant noch gelijk welke persoon handelend onder zijn naam: (i) actie ondernemen ter bevordering van een aanbieding, betaling, belofte tot betalen, of autorisatie of goedkeuring van het betalen, dan wel geven van geld, goederen, cadeaus of iets anders waardevols, rechtstreeks of onrechtstreeks, aan een ambtenaar met als doel zaken te verkrijgen of te behouden, dan wel zaken te doen, voor of met de leverancier of de klant; (ii) een steekpenning, korting, afbetaling, beïnvloeding, smeergeld of eender welke andere onwettige betaling doen; of (iii) zakelijke fondsen aanwenden voor eender welke onwettige bijdrage, gift, vorm van vermaak of andere onwettige uitgave met betrekking tot politieke activiteit.
29. De klant garandeert en staat ervoor in dat hij niet aangesteld is door, handelt namens of geassocieerd wordt met eender welke partij die vermeld staat op een door de EU, VS of andere overheid opgestelde lijst van partijen waarmee er geen handel mag worden gedreven, zoals de U.S. Treasury Department Office of Foreign Assets Control's Specially Designated Nationals and Blocked Persons List, en de klant gaat ermee akkoord dat hij geen door de leverancier geleverde goederen, diensten of technologie aan dergelijke personen zal doorverkopen of overdragen. De klant voldoet aan de geldende door de EU of VS opgelegde economische sancties en de andere van toepassing zijnde economische sancties, alsook aan de wet- en regelgeving inzake export.